Savannakhet - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu Savannakhet - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu

Savannakhet

Door: Echtannelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

22 November 2010 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Zaterdag 20 maart Tha Kheak – Savannakhet
Pas om half 11 vertrok de eerste bus naar Savannakhet. Een zeer oude, totaal versleten bus; scheuren in de zittingen, gaten in de vloer, rugleuningen gebroken en de vooruit, daar was een steen of zo doorgegaan, die was op die plek helemaal met tape beplakt.
Er bleek ook nog wat aan de motor te zijn. Sloeg steeds af… met moeite startte die dan, met een hoop kabaal van ‘verkeerd schakelen’. Hij moest zelfs 2x aangeduwd worden…en dat terwijl de bus tjokkevol zat….!
Na een poos moesten ineens een hoop mensen eruit…bij navraag bleek dat die moesten overstappen…helaas, ik moest blijven zitten…
We vertrokken amper, maar het ding wilde niet vooruit, er was duidelijk iets met het schakelen.
Er werd weer gestopt, motor in de bus werd opengemaakt, 2 mannen met steeksleutels aan de gang, maar het mocht niet echt baten..
Een hele tijd in de 1 of 2 gereden….
Vervolgens weer stop…een hoop gesleutel…ook dit werkte niet, uiteindelijk kwam een andere bus die ons mee nam.
De rit die 2,5 tot 3 uur zou duren, had 4,5 uur geduurd. Helaas weer een dag weg door het reizen…

Vandaag ben ik al een maand van huis weg, realiseer ik me….het gaat snel… Momenteel zit ik nog steeds in Savannakhet; Ook hier is de Meekong sfeerbepalend; allerlei eettentjes en restaurantjes hebben een plaatsje bemachtigd langs de dijken van de Meekong. Die is overigens hier immens breed. Het verbaasd me elke keer hoe breed die rivier is….als ik dan kijk hoe breed de Maas is, dan is onze Maas een beekje…
Er zijn nogal wat oud Franse huizen, maar ook hier vaak onderkomen, in verval. Tot overmaat van ramp vindt de gemeentelijke overheid dit geen punt; ze schijnen niks te maken willen hebben met de oude panden, omdat het voor hun een negatieve beleving is; overheersing van de Fransen, dus bouwen ze liever nieuwe huizen op Chinees/Laotiaanse manier. Jammer, want, net als bij ons, haal je de oude kern weg, dan is de sfeer ook weg, oude panden blijven m.i. altijd sfeerbepalend….en op die manier zullen uiteindelijk toeristen (alhoewel je amper hier amper een toerist ziet, weg…Immers, verder heeft het weinig bezienswaardigheden. Oh…het heeft wel een kerkje… ervoor is een plein met aan weerszijden o.a. oude koloniale huizen (die nog over zijn) en aan de boven kant van het plein (gezag!!) het kerkje… volgens mij niet erg oud, misschien 60-70 jaar of zo…

In Laos zijn ze erg bezig met het eco-toerisme van de grond te krijgen, dus ook in dit plaatsje. Ik ben daar eens naar binnen gelopen om te informeren of ze een trekking hadden. Even gekletst, vraagt die man of ik hem kon helpen met het verbeteren van een brief, want Engels was toch erg moeilijk.
Wat bleek, het was een document van het SNV; een internationale organisatie ondersteund door een Nederlandse organisatie. Het waren allemaal vragen op een verslag dat hij (?) had gemaakt, mbt zijn trekkings e.d. hij begreep er niks van..zelfs op de opmerking ‘a good idee’ had hij een heel verhaal erbij gemaakt, niet begrijpend dat het een positieve opmerking was. Ik vroeg me dan ook af wie het verslag had gemaakt, want dat was echt van een hoog nivo engels….
Dergelijke buro’s worden dus ondersteund door buitenlandse organisaties, die via mail (!) proberen te checken hoe alles daar gaat….. kortom, ze worden bedonderd, zo kun je dus niet controleren…. De mooiste verhalen kunnen worden verzonnen en op die manier kan geld worden verkregen…
Al jaren zeg ik dat wat mij betreft alle ontwikkelingshulp moet worden gestopt, m.u.v. artsen zonder grenzen, deze variant op geld verkwisten was me nog niet bekend…

Vandaag,maandag ga ik nog genieten van het plaatsje, morgen ga ik verder reizen, weer een lange bus dag….eerst naar Pakse, dan overstappen naar Champasak…dus dat zal wel 8 uur bussen zijn …
Ik heb nog slechts 7 dagen voor Laos, dan moet ik het land uit, dus nu moet ik kiezen om zo effectief mogelijk te reizen..en op tijd de bus naar Bangkok te hebben… In tegenstelling tot mijn eerdere idee, doe ik Cambodja niet meer aan…
In het noorden is er amper iets te zien, dan reis ik liever terug naar Thailand, in de hoop dat de overstroomde gebieden inmiddels droog zijn….en ik daar nog even kan kijken…

PS het is hier overigens bloedheet, ik dennk dat het kwik op meer dan 35 staat...dat betekent tussen 11 en 2 van de straat af...pfff...


  • 22 November 2010 - 09:08

    Ronny:

    Hallo Annelies,

    Kijk steeds uit naar je verslagen, wat leuk om je zo te volgen. Je maakt nog eens wat mee, is het hier toch wel erg saai!!

    Goede reis verder tot de volgende keer en groetjes ook van Nina!

    Ronny

  • 22 November 2010 - 17:48

    Regien:

    hoi Annelies

    Volg met veel plezier je reis, door je boeiende verslag en mooie foto`s, is het alsof je in de rugzak meereist
    Hoe gaat het met je rug, met al dat bussen?
    Hier is voor vrijdag sneeuw gemeld,
    daar zul jij wel weinig last van heben.
    geniet verder.

    Groetjes Regien

  • 24 November 2010 - 20:30

    Marjo:

    ha die Annelies,

    Wat een verhalen maar ook wat een schitterende foto's. Een hele belevenis. Ik ben benieuwd naar je persoonlijke verhalen. groetjes en tot ziens.

  • 25 November 2010 - 08:09

    Lilian Witte:

    Het is best leuk je reis zo te kunnen volgen. En ik denk ook wel eens zo veilig want mochten we een aantal dagen niets van je horem geef ik je als vermist op. Gezllig knus zo'n reisje met de bus. Wat hebben wij dan een luxe hier.
    Jammer van de huizen zijn toch mooi ook al is het Franse stijl. Het is inderdaad al en tijdje dat je van huis bent maar je hebt hier niet veel gemist. Het weer is niet zo heet en voordat je het weet zit je dadelijk thuis weer in de sneeuw. Geniet van de dagen die je nog hebt.
    Groetjes Lilian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Khwaeng_Savannakhet

Zuid Oost Azië

Recente Reisverslagen:

07 December 2010

Naar huis

03 December 2010

Bangkok en Ayutthaya

30 November 2010

Pakse in Laos en Ubon in Thailand

25 November 2010

Champasak- Pakse

22 November 2010

Savannakhet
Annelies

Vrijdag 22 oktober stap ik in het vliegtuig richting Bangkok. Mijn bedoeling was enkele plaatsen in Thailand aan te doen, langzaam richting noorden. Vervolgens in Noord Laos de grens over. Langzaam afzakken naar het zuiden, en daar, als er nog tijd is, nog even terug naar Cambodja, terug naar de Angkor Watt. Vandaar uit weer de grens over met Thailand, richting Bangkok en weer naar huis. Op 8 december zal ik weer terug zijn in Maastricht...hopelijk heelhuids...en gezond.... enne..in tegenstelling tot jullie....erg bruin... ;-)

Actief sinds 17 Okt. 2010
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 33926

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 11 December 2012

Dan toch de andere kant uit, richting Afrika...

22 Oktober 2010 - 07 December 2010

Zuid Oost Azië

Landen bezocht: