Antananarivo, vrijdag 2/11 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu Antananarivo, vrijdag 2/11 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu

Antananarivo, vrijdag 2/11

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

11 November 2012 | Madagascar, Antananarivo

Eindelijk, met mijn eigen laptop en dus ook mijn eigen toetsenbord (vandaar de fouten), kan ik hier in het hotel (zit momenteel al aan de oostkant), langzaam alle achterhaalde verslagen toevoegen.....de eerste start dus.... ;-)


Vanmorgen, na een telefoontje naar het vliegveld, kreeg ik te horen dat mijn rugzak terecht was. Ze zouden hem komen brengen. Later op de dag had ik hem gelukkig…
En nog een keer geluk; eindelijk een bank gevonden waar ik geld van kan pinnen…… pffff….heb ik weer wat rust in mijn lijf gekregen….
Vandaag diverse routes gelopen die in mijn boeken stonden vermeld. Er is hier een grote laan met aan weerzijde heel veel banken, hotels en restaurants. Je kon onder overdekte bogen lopen, op diverse plaatsen hadden ze een terrasje. Het liet me een beetje aan Cuba denken.
Helaas, heel veel bedelaars . waarvan 95% kinderen in lompen. Ik had de indruk dat het een groep kinderen waren….. door mijn hoofd ging of ze niet opzettelijk hier gedropt zijn geworden, net zoals in India, waar het weliswaar veel en veel erger is.
Tana kun je onderverdelen in 3 gebieden (en dus wel nog vele heuvels): De Ville Haute waarvan de top op 1400 meter ligt, Ville intermediaire (minder hoog) en vervolgens Ville Basse, het laagste gedeelte en waar mijn hotelletje ook ligt.
Vandaag helemaal naar de top gelopen van Ville Haute. Een verschrikkelijk steile klim. Wel super mooi ivm de vele vergezichten en de vele oud koloniale huizen. Hier waren ze ook beter opgeknapt dan elders. Halverwege passeerde ik het paleis van de president; militairen die ervoor stonden maakten me duidelijk dat ik geen foto mocht maken. Vreemd genoeg wist bijna niemand waar het paleis lag, toen ik ernaar vroeg ..…. mogelijk omdat ze hem liever kwijt dan rijk zijn?
En helemaal boven op de top lag het paleis van de koningin. De bouwmeester had niet alleen haar paleis maakt, maar ook haar lakens gedeeld.
Het paleis was in 1959 helemaal in vlammen opgegaan, wat nu stond was grotendeels opnieuw opgebouwd. Alhoewel het een kolosaal gebouw was, vond ik het niet apart. Te gemaakt. Er liep telkens een gozer met me mee en alhoewel ik diverse keren duidelijk maakte dat ik geen gids wilde, bleef hij mee lopen om zijn engels te verbeteren en inderdaad, hij had het heel erg nodig…. Later nog met die gozer een pilsje gaan drinken op een terras met een prachtig uitzicht, waar ik normaal straal voorbij zou zijn gelopen.

Tijdens de wandeling met een aantal mensen gepraat en zowaar eentje wist me te vertellen dat we een koningin hadden die Beatrix heette en dat Willem Alexander haar opvolger zou worden, een andere dat we een goed voetbalteam hebben met Van Persie en Hoentelaar (accent), een ander had het over Van Basten en Nistelrooy en weer iemand anders vertelde dat Nederlanders in de Verenigde Arabische Emiraten een stuk land in de zee had gemaakt in de vorm van een palmboom. Tjonge, Nederland mag dan wel een klein landje zijn, maar hoor je ze ooit iets zeggen over Oostenrijk of Denemarken?
Ook vandaag weer opmerkingen gehoord over de regering, mn het verrijken van zichzelf. Volgend jaar april zijn er verkiezingen en hopen ze dat ‘het om gaat’…

Wat me ook opviel tijdens het wandelen: ik rook veelvuldig een zoete, maar lekkere geur in de stad, steeds dezelfde. Of dat te maken heeft met het feit dat er overal vanille gekocht en verkocht wordt?
En massa’s renault-4-tjes als taxi… 99% beige van kleur en best wel goed in de verf. Ook veel lelijke eendjes zie je hier rondrijden, evenals bestel-eendjes.. De mensen zijn er erg trots op; geven aan, toen ik zei dat mijn vader 40 jaar terug ook een renault 4-tje had, stuur maar op, wij maken die weer als nieuw. En dat lukt ze dus ook!
Ik blijf me verbazen hoe een relaxed volkje het is….. je hoort zelfs niemand hard praten!
Het is wel duidelijk dat de zorgverzekeringen hier nog niet zijn ingevoerd; het gebit is bij heel veel mensen beperkt tot nog maar enkele tanden…

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Vrijdag 22 oktober stap ik in het vliegtuig richting Bangkok. Mijn bedoeling was enkele plaatsen in Thailand aan te doen, langzaam richting noorden. Vervolgens in Noord Laos de grens over. Langzaam afzakken naar het zuiden, en daar, als er nog tijd is, nog even terug naar Cambodja, terug naar de Angkor Watt. Vandaar uit weer de grens over met Thailand, richting Bangkok en weer naar huis. Op 8 december zal ik weer terug zijn in Maastricht...hopelijk heelhuids...en gezond.... enne..in tegenstelling tot jullie....erg bruin... ;-)

Actief sinds 17 Okt. 2010
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 33920

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 11 December 2012

Dan toch de andere kant uit, richting Afrika...

22 Oktober 2010 - 07 December 2010

Zuid Oost Azië

Landen bezocht: