Antananarivo/Antsirabe, zaterdag 3/11 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu Antananarivo/Antsirabe, zaterdag 3/11 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu

Antananarivo/Antsirabe, zaterdag 3/11

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

11 November 2012 | Madagascar, Antananarivo

Opgestaan, voor de zekerheid nog eens gaan pinnen, alhoewel ik dat erg vervelend vind, want dan heb ik veel cash geld op zak. Gelukkig dat ik er niet rijk uit zie…;-)
Vervolgens naar het busstation gegaan, een heel gedoe want er is overal file…. Busjes worden tjokkevol geladen, pikken ook nog overal mensen op, en zetten ze ook overal af. Vandaar ook de vele files…. Gezien mijn grote rugzak moest ik voor 2 plaatsen betalen…nou ja, bij elkaar voor 30 ct….had ik wel wat meer ruimte. Bij aankomst werd mijn rugzak zo wat van het dak afgetrokken door mensen, die me natuurlijk allemaal in hun taxi wilden hebben. Ze waren aan mijn rugzak aan het trekken met 4-en en toen heb ik vriendelijk gevraagd of ik mijn rugzak terug mocht omdat ik met een busje wilde gaan… teleurgestelde gezichten en iedereen droop af.
Ook voor het mini-busje (de rimboe-taxi of te wel de taxi-brousse zoals die hier genoemd wordt) werd ik naar alle kanten getrokken; er stonden een aantal busjes te wachten op passagiers, de concurrentie is dus moordend. Ik moest in het midden gaan zitten; 3 mensen op een rij, terwijl ik aangaf dat ik aan het raam wilde zitten, dat was nog vrij, maar wellicht bestemd voor een man…. De man weigerde, waarop ik aangaf dat hij dan de rugzak van het dak moest halen, dan ging ik wel met iemand anders mee……ik kon direct aan het raam zitten. Een paar vrouwen lachten goedkeurend…

De weg naar Antsirabe was heel afwisselend. Rijstvelden, groenten, heuvels waar niks groeide, dennenbosjes, dorpjes, in aanbouw zijnde huizen (hoog en nauwelijks ramen, van rode gebakken klei-stenen, die ze overigens zelf maken en bakken), en op veel velden de bekende zeboe (lijkt op de heilige koeien in India, maar dan een veel steviger formaat). Heuvelachtig en soms weer vlakke stukken.
In Antsirabe aangekomen, hetzelfde tafereel; mijn rugzak werd zo wat in een riksja gepleurd…. Riksja hoor ik je denken? Ja, een riksja en dan van het oude formaat, zoals de Chinezen ze vroeger hadden, getrokken door mannen op blote voeten. Massa’s riksja’s hier…. Het voelt niet goed om er in te zitten…zo’n stevige als ik met een rugzak van 20 kg, wordt getrokken door een mager manneke op blote voeten…..maar van de andere kant…als ik het niet doe, heeft hij en zijn gezin wellicht die dag geen eten… en uiteraard slaat die mij in de nek door veel meer te vragen en heeft hij zeker voor 2 dagen eten…
De hotels die ik wilde hebben waren beiden vol. Naar een ander gegaan, een stuk duurder, maar heel mooi. En prachtige kamer met een groot balkon, heel veel groentinten… nou echt een romantische kamer…ware het niet, dat van romantiek mijnerzijds weinig te bespeuren was.
Uiteraard deze kamer genomen. In het restaurantje zaten allemaal Fransen, wellicht allemaal met pre-pensioen. Sommigen zaten er te kaarten (wat doen ze dan hier?), anderen zaten te kletsen om 15 uur ’s middags…
Enfin, het dorp ingegaan, oude Franse charme, maar helaas ook hier weer vele huizen die sterk verwaarloosd zijn. Daken stuk, het houtwerk is rot, ramen in, enz. Maar gelukkig ook gerenoveerde panden, vaak prachtig… Het stadje ademt een heel ongedwongen sfeer uit… relaxed. Jammer genoeg, ook hier veel bedelaars.

Daarnaast….het is er koud als de zon weg is. Het stadje ligt dan ook op 1400 meter hoogte.

Ik liep me uit bij een festival, er werd schitterende muziek gemaakt, mensen die ervoor stonden waren aan het dansen of mee aan het deinen. Het bleek een festival te zijn ter bevordering van het christendom en de saamhorigheid in Afrika. Er bleken dus een aantal mensen uit andere Afrikaanse landen bij te zijn. Hoe dan ook, leuke muziek en…..iemand gaf me een zegening mee voor mijn trip,’God is watching over you’. Ik heb haar gezegd dat ie dat dan wel de volgende 5,5 week moet volhouden….
’s Avonds toen ik in een eettentje binnen kwam en ‘hello’ zei, hoorde ik ineens, ‘ook een Nederlander’…
Toen ik vroeg of hij dat aan mijn ‘hello’ kon horen zei hij ja….. nou ja……een tijd met hem gekletst, gezellig, anderen kwamen er ook bij zitten en er werd menige fles bier opengetrokken (66 cl) en ongelofelijk stom, ik ging terug (20.00 uur) terwijl het hartstikke donker was en de straten niet verlicht zijn….
Uiteraard niks gebeurd, anders schreef ik het wel wat anders… maar dat was dus geen slimme zet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Vrijdag 22 oktober stap ik in het vliegtuig richting Bangkok. Mijn bedoeling was enkele plaatsen in Thailand aan te doen, langzaam richting noorden. Vervolgens in Noord Laos de grens over. Langzaam afzakken naar het zuiden, en daar, als er nog tijd is, nog even terug naar Cambodja, terug naar de Angkor Watt. Vandaar uit weer de grens over met Thailand, richting Bangkok en weer naar huis. Op 8 december zal ik weer terug zijn in Maastricht...hopelijk heelhuids...en gezond.... enne..in tegenstelling tot jullie....erg bruin... ;-)

Actief sinds 17 Okt. 2010
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 33936

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 11 December 2012

Dan toch de andere kant uit, richting Afrika...

22 Oktober 2010 - 07 December 2010

Zuid Oost Azië

Landen bezocht: