Diego Suarez - Joffreville - Par d Ambre 28/29 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu Diego Suarez - Joffreville - Par d Ambre 28/29 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu

Diego Suarez - Joffreville - Par d Ambre 28/29

Blijf op de hoogte en volg Annelies

30 November 2012 | Madagascar, Antananarivo

Vanmorgen naar een ander hotelletje gaan kijken, leuk, zelfs koffie gedronken en over gegaan.
Diego Suarez is zowat het noordelijkste puntje van Madagaskar.,dus omgeven door zeeën. Helaas geen stranden, want het is van oudsher een garnizoensstad geweest en du seen hele belangrijke zee haven. Nu kun je nog behoorlijk wat overslagactiviteiten zien. Het plaatsje ademt een vriendelijke sfeeruit; ook al vanwege de oude Franse gebouwen, helaas ook hier grotendeels vervallen. En heel veel oude grote bomen, waardoor ook een zekere grandeur verkregen wordt.
Het stadje verkend; naar de Franse militaire begraafplaats gelopen, de Britse (zij hebben tegen elkaar gevochten) en, aangezien ik toch op weg was, ook maar de gewone begraafplaats bekeken, want die hadden ze hier…Bij de Fransen, die hadden allemaal een ijzeren kruis waar een naam op had gezeten, waren alle namen weg….geen enkele naam stond er nog op… wellicht waren ze niet erg geliefd hier. De Britse begraafplaats stond er echter puik op; keurig verzorgd, veel bloemen en struiken en zelfs hier 4 aparte baobabs.
Het viel me op, toen ik ergens even ging zitten, dat hier heeeeel veel mannen qat eten; dat heb ik nog nergens anders gezien; hun hele wang vol aan een kant en zo af en toe volgt een dikke klodder spug naar de grond. Ik kon niet zien wat het effect van die qat is; of men daar door juist relaxter wordt, of juist opgefolkt. De huidige president en zijn regering durven hier geen uitspraken over te doen, of ze hier tegen zijn, dus gaan verbieden, of juist niet. Dus wordt het nu gedoogd. En waar kennen we dat van?
Tegenover het hotelletje was een restaurantje en ongelofelijk maar waar…. Uitstekend eten en een prima sfeer.
Tegen de avond was er plots geen electriciteit meer en geen water, dus met kaarsen en een grote teil met water me beholpen;
Diego Suarez – Joffrevielle – National Park des Ambres 27/28-11
Vanmorgen in alle vroegte gaan zoeken naar een taxi brousse voorJoffreville. Aangezien ik wel in de buurt zat, nam een oude man mijn hand en bracht me ernaar toe…. Was 2 straatjes verder, maar er gaan heel weinig mensen naar toe, dus erg onbekend. Na heel lang wachten en na lang wachten onderwegkwam ik om 10;45 in Joffreville aan; een oude garnizoensstad, totaal vervallen, een beetje een spookstad, want heel veel huizen staan op instorten of staan leeg.
Eigenlijk heel vreemd, want ernaast bouwt men van golfplaten een nieuw huisje…. Ik zou toch dat oude kollosale pand pakken en langzaam opknappen… groot, koel en meer typhoonbestendig….
Na Joffreville moest ik nog 5 km lopen (bergop) naar de ingang van het park.
Het park en de gids (verplicht) kost een vermogen….absurd veel, staat in geen verhouding met dat gened at je krijgt…. De gids was wel goed, kon op elke vraag een antwoord geven, maar we liepen op hoofdzakelijk grote veldwegen en af en toe kwam ere en auto voorbij… blijkbaar waren er heel wat luie mensen. Ik denk mede daardoor hebben we dan ook geen enkele maki of lemur gezien; kamemeons, insecten en uiteraard diverse vogels. Jammer, ik had me er meer van voorgesteld. Gelukkig kreeg ik ook een taxi brousse terug;… want dat was nog maar de vraag of ik terug zou komen dezelfde dag.

Vandaag 29, had ik me voorgenomen om een fiets te huren en dan de omgeving van Diego te gaan veeerkennen met een aantal eilanden. Drie uur gelopen, aan misschien wel 20 mensen gevraagd in het Frans ! waar ik een fiets kon huren..... niks dus, nergens iets gevonden.... een luierdag dus......

Gelezen wat ik zo ga doen, vandaag 30, ga ik naar het zuiden naar Majunga, een trip van 15 uur met weer een overnachting in de bus.... Ik had andere plannen, meestal kom je er niet of is de trein weer eens kapot..... wat dat betrefd, is het echt geen reisland......

de foto s erop zetten is ook een heel gedoe, er staan vanalles door elkaar..... maar na 2,5 uur internet en pogingen tot..... laat ik het hierbij...


  • 02 December 2012 - 16:11

    Margriet:

    Hoi Annelies. Wat een avontuur!!! Hier begint het al een beetje te sneeuwen (natte ). Dus op jullie zon daar ben ik een beetje jaloers, maar alleen op de zon, het reizen niet zo. Maar je ziet wel veel wat toeristen normaal niet zien. Nog een paar weekjes en dan weer naar huis. Heel veel lieve groetjes van Margriet en Nico.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Vrijdag 22 oktober stap ik in het vliegtuig richting Bangkok. Mijn bedoeling was enkele plaatsen in Thailand aan te doen, langzaam richting noorden. Vervolgens in Noord Laos de grens over. Langzaam afzakken naar het zuiden, en daar, als er nog tijd is, nog even terug naar Cambodja, terug naar de Angkor Watt. Vandaar uit weer de grens over met Thailand, richting Bangkok en weer naar huis. Op 8 december zal ik weer terug zijn in Maastricht...hopelijk heelhuids...en gezond.... enne..in tegenstelling tot jullie....erg bruin... ;-)

Actief sinds 17 Okt. 2010
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 33938

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 11 December 2012

Dan toch de andere kant uit, richting Afrika...

22 Oktober 2010 - 07 December 2010

Zuid Oost Azië

Landen bezocht: