Champasak- Pakse - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu Champasak- Pakse - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu

Champasak- Pakse

Door: Echtannelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

25 November 2010 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Dinsdag 23 november Savannakhet- Pakse
Vanmorgen stond ik even voor 7 uur op het busstation. Ik kon direct instappen, het was een oude bus, maar wel schoon. De zittingen waren links en rechts gescheurd, de ramen kon je wel open maken, maar niet meer vastzetten, aangezien de nippels om ze vast te zetten afgebroken waren…maar verder liep het beestje prima. Helaas moet de lokale bus heel veel keren stoppen om mensen of goederen in en uit te laten, tegen half 2 kwamen we in Pakse aan.
Met een autootje me, samen met anderen, naar een ander busstation (ze hebben hier een paar busstations, moet je net weten welke je moet hebben..) laten brengen (half uur rijden buiten de stad) om direct door te reizen naar Champasak. Daar aangekomen, bleek dat de laatste bus weg was…morgen waqs er weer in, pas om 9 uur….grrr….k****
Terug naar de stad, naar een bepaalde markt, waar volgens de Lonely Planet gids van die kleine autootjes heen reden…Eentje zag ik staan , maar die ging niet. Ook hier geen geen…. Waar ik ook vroeg…geen…weer K*** Dus genoodzaakt om een nachtje in Pakse door te brengen.
Wat rond gelopen…is een aardig stadje, heel wat groter dan mijn vorige plek. Ook hier loopt de Meekong weer als een machtige rivier door de stad. Maar, er voegt zich ook een 2e rivier in de Meekong, de Se Don.
Toen ik langs de rivier liep, werd ik geroepen om een biertje mee te drinken. Een man en twee meiden, de man flink aan de drank. Twee glazen mee gedronken en ik moet zeggen, het was leuk. Met handen en voeten hebben we gepraat en ik heb hem beloofd om als ik terug ben van Champasak, op de zelfde plaats terug te komen. De zon ging al onder…weer een prachtig zicht op de Meekong.
Vandaag voor het eerst weer een tv op de kamer en dus nieuws gezien. Gehoord van de vrijlating van de oppositie voerster van Birma…eindelijk…. Dan zal het regime ook snel vallen…of..ze wordt weer met een of ander kul verhaal opgepakt en vastgezet… daar ben ik dus ook nog net op tijd geweest…
Oh ja…en die idioten van Noord Korea die Zuid Korea hebben beschoten. De mensen vreten gras , maar ze hebben wel geld voor wapens en nucleaire installaties….
24/25 november Champasak
Naar Champasak gegaan, vandaag wéér een record, er zaten, of hingen, 32 mensen in het autootje…
Ondanks dat was het heel gezellig, ik zat een de achterkant en kon dus kletsen en ouwtutten met de mensen die bij het autootje hoorden. We moesten met een pontje de Meekong over. Het pondje was gemaakt van 3 boten waarover men een houten vloer had gemaakt. Ook dit werd propvol geladen…
Weer een slang gezien, dit keer een grote… Ik was aan het fietsen en ging op een gegeven moment een pad in, langs een rijst veld, ik hoorde wat, keek waar het geluid vandaan kwam en zag een slang van een 2 meter lang, een 5-6 cm breed en die ging als een speer over een ander weggetje een greppel in…weg…eer ik van de schrik bekomen was en durfde te kijken, was het beestje uiteraard ver weg. Die was wellicht banger voor mij, dan ik voor hem/haar…
Een foto uiteraard niet gemaakt, daarvoor was die te snel…het was in elk geval een donker beest, welke kleur weet ik niet…bruin/zwart?

Naar een hele oude Khmer-watt gegaan, men zegt dat het mogelijk een onderdeel was, of voor- tempels waren van de Angor Watt in Cambodja. Wel, het was inderdaad een duidelijk herkenbare Khmer tempel. Bestaande uit 2 meren, 3 wegen, 2 voor- tempels en een grote tempel (op een hoogte, bereikbaar via een 100 treden..waar ook Boedha’s instonden. Dan waren er diverse terrassen geweest en diverse kleinere tempels.. maar allemaal weg..nu, alleen nog fundering. De andere tempels waren ze allen aan het renoveren. Helaas waren ze in erbarmelijke staat, te lang gewacht met restauratie. Ik denk wel, dat het mooie tempels waren, nu slecht 1-100ste in vergelijking met de Angkor Watt.
Ik ging net op tijd weg, de blikken toeristen waren opengetrokken toen ik afdaalde.

27 november:
Vanmorgen via een zeer hobbelige en stoffige weg weer terug in Pakse aangekomen. Voor de eerste keer dat ik mijn t-shirt voor de mond heb gehouden, zo enorm stoffig was het in de (open) auto Terwijl ik zoekende was naar een guesthouse, kwam ik dat manneke tegen van de biertjes van de vorige keer in Pakse.... net 10 minuten hier....


  • 26 November 2010 - 09:50

    Jose Vreeswijk:

    Die busjes toch, tjok en tjok vol.
    Niets voor grote mevrouwen.
    Prachtige foto's van de Meekong!
    Hej , nog veel reis plezier.

  • 26 November 2010 - 11:20

    Jessica:

    Wouw Chique Annelies!
    Die bus is al een ervaring op zich.. Ik moet wel zeggen dat het hele mooie foto's zijn. Geniet ervan meid!

    Groetjes!

  • 30 November 2010 - 11:24

    Rya:

    Hoi Annelies.....

    Love the photos!!!!
    Ik mis wel avontuurlijke reizen, maar je bent echte avonturistische reiziger!
    Break down buses, encountered a snake ;o) enz TE GEK!!!

    Ik moet een keertje ga wel met je, maakt niet uit waar...

    Van gisteren 's middags, hebben we onze eerste sneeuw, en nog steeds vallen terwijl ik dit schrijft aan jou.

    Keep the fun and energy whilst you're still there. Also je krijg groetjes van de poezen ;o) Thijs is zo verwend en Mona is still cool but she hangs out in dining room chair now.....

    Tot ik zie je weer, take care and be safe!

    -R

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Khwaeng_Savannakhet

Zuid Oost Azië

Recente Reisverslagen:

07 December 2010

Naar huis

03 December 2010

Bangkok en Ayutthaya

30 November 2010

Pakse in Laos en Ubon in Thailand

25 November 2010

Champasak- Pakse

22 November 2010

Savannakhet
Annelies

Vrijdag 22 oktober stap ik in het vliegtuig richting Bangkok. Mijn bedoeling was enkele plaatsen in Thailand aan te doen, langzaam richting noorden. Vervolgens in Noord Laos de grens over. Langzaam afzakken naar het zuiden, en daar, als er nog tijd is, nog even terug naar Cambodja, terug naar de Angkor Watt. Vandaar uit weer de grens over met Thailand, richting Bangkok en weer naar huis. Op 8 december zal ik weer terug zijn in Maastricht...hopelijk heelhuids...en gezond.... enne..in tegenstelling tot jullie....erg bruin... ;-)

Actief sinds 17 Okt. 2010
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 33941

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 11 December 2012

Dan toch de andere kant uit, richting Afrika...

22 Oktober 2010 - 07 December 2010

Zuid Oost Azië

Landen bezocht: