Bangkok en Ayutthaya - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu Bangkok en Ayutthaya - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Annelies Hendrix - WaarBenJij.nu

Bangkok en Ayutthaya

Door: Echtannelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

03 December 2010 | Laos, Vientiane

1 november op weg naar Bangkok
Vanmorgen om 5.15 opgestaan, snal aangekleed en ingepakt en wegwezen. Even moeten zoeken voor een tuktuk, in elk geval, ik was ruim op tijd op het treinstation.
Het bleek een hele lange trein te zijn, met slechts 1 wagon voor de 2e klas. De rest was allemaal 3e klas. Toen ik zat, eens mijn schoen uitgedaan, want het was net of de sok dubbel zat bij de tenen….
Dus niet…er zat een inmiddels geplette kakkerlak in!! Een oude Australiër die met zijn jonge Thaise vrouw naast me zat, schoot in de lach, raapte de kakkerlak, die ik uiteraard uit mijn schoen had gegooid, op en smeet hem uit het raam.
De treinreis was heel comfortabel. Af en toe kwam eten ‘langs’, verkopers dus, met bijv. gegrilde kippenpoten, al dan niet incl. rijst, gegrild varkensvlees, rijst met een of andere vleesprut en ei, uiteraard heel veel drinken, enz.
Nog eens de ceremonie rondom een vertrekkende trein bekeken;
Een iemand begint aan een bel te rammelen, de trein gaat hoge toeren draaien, een enorm kabaal dus en Iedereen die iets te zeggen heeft, met uniform en hoofddeksel, staat in het gelid naast de trein, tot dat de opperbaas een seintje geeft dat nog eens met de bel gerinkeld wordt en dan heft hij de groene vlag omhoog…en de trein vertrekt…en iedereen gaat weer naar binnen. Overigens hebben ze hier hele leuke treinstationnetjes, heel gezellig, met heel veel bloeiende planten.
Het landschap dat we passeerden was zeer afwisselend, alleen geen bergen gehad, wel heuvels. Erg mooi. Aangezien we in de achterste wagon zaten, kon ik vaak buiten ‘hangen’ of zitten, in de deuren, die staan hier nl allemaal open, evenals de ramen. Dat is toch veel meer genieten dan in Nederland, waar je altijd van achter het glas de wereld mag bekijken…
Geen mens die overigens een opmerking maakt dat je daar niet mag zitten of dat het te gevaarlijk is…
Maar ja, als je bekijkt dat hier ook 10-12 jarige (of jonger) op een brommer zitten, en de peuter bij pa of ma ook voor op de brommer zit… wat doen we in Nederland toch voorzichtig.. hier gebeurd uiterst zelden iets, terwijl de gevaren toch ook zeer groot zijn.
In elk geval…genoten van mijn lange treinreis…
Bangkok viel zwaar op mijn maag…wat een drukte, wát een verkeer…. Op de tuk tuk die me naar het guesthouse zat weer een idioot achter het stuur. Sommigen, nou ja, de meeste tuk tuk-chauffeurs rijden die als idioten; loei hard scheuren ze langs alle verkeer, ook al is er nog maar een gaatje waarvan je denkt, dat lukt nooit, daar vliegen die met 70 door…. Mijn voeten zijn dan ook standaard vast tegen het ijzer aangeklemd…mocht een ‘boem’ komen, dan vang ik het nog enigszins op… En de stad is groot, ontzettend groot. Ik dacht gehoord te hebben dat er 12 miljoen mensen wonen!! Overal zijn ze trouwens voorbereidingen aan het maken voor het feest van 5 december, de koning is dan jarig. Ik weet niet of ik het al heb vermeld, maar die koning is hier een godheid…men zegt dat hij een reïncarnatie is van een of andere god. Helaas heeft die man, hij is al 82, alzheimer, dus het gaat allemaal niet meer. Nu is de verwachting dat hij het koningschap over gaat dragen aan zijn zoon, men zou het niet vreemd vinden als dat de 5e zou gebeuren. Zijn zoon is echt niet geliefd bij de Thaise mensen, dus die willen hem niet. Die willen dat de dochter de troon overneemt. Maar dat mag weer niet van de Thaise wetgeving…het moet een man zijn… nou ja, aangezien ze de wet niet verandert hebben, is de verwachting dat er dan fikse onlusten komen. Ik hoop wel dat dat na de 7e is, dan ben ik tenminste het land uit…

2 november, Ayutthaya
Vanmorgen weer met de trein naar Ayutthaya gegaan. Daar aangekomen tegen 12 uur, bloed heet….pffff. Een duurder hotelletje genomen.. ik wilde niet lang zoeken…
Vervolgens het stadje in, wat gegeten en aangezien het zo bloed heet was, ben ik naar de kapper gegaan, overigens ook de hoogste tijd. Ik hoorde dat ze zeiden dat er een ‘falang’ binnen was. Dat is een blanke…
Ayutthaya is de oude hoofdstad geweest met veel oude tempels en ruïnes van tempels. Het grootste gedeelte is opgebouwd in de 14e en 15e eeuw…bijgebouwd tot de 18e eeuw. Ik heb vandaag slechts 2 gezien, maar erg indrukwekkend. Dit moet een geweldige stad zijn geweest. Zeer imponerend moet het geweest zijn. Met de resten van wat nog is, zie je hoe groots het voor heen was…
Tot 6 uur rondgelopen, toen liep ik me uit op een markt met alleen maar eettentjes…geweldig…heeeeeel veel lekkere dingen… en uiteraard namen massa’s mensen hun eten mee naar huis, dat wordt dan in plastic zakjes gedaan… ik heb daar ook gegeten… ik zag echter geen enkele westerling er eten, terwijl gigantisch veel lokale mensen er aten..
Na het eten nog teruggelopen naar de oude watts, schitterend, ze waren verlicht.... nog ee poosje daar rondgelopen en toen gaan slapen.

De volgende dag (3 nov.) een fiets gehuurd en alle oude watts gaan bezichtigen. Is toch weer wennen, het verkeer rijdt hier links. Ook vandaag weer hele mooie oude vervallen tempels en stupa's gezien. Wat moet dit toch een gigantische stad geweest zijn en wat jammer dat het vaak zo vervallen is. Een aantal foto's heb ik gemaakt waarbij stupa's helemaal overgroeid zijn door een boom of waar een boom uit komt..Er zit hier in elk geval een mooie bij.Vandaag ook bloedje heet, maar op de fiets was het toch uit te houden..door het briesje wat je maakt. Vandaag dus alleen maar mooie dingen gezien en heel veel gefietst...

Morgen vroeg terug naar Bangkok. Ja helaas zit het er bijna op.

Sneeuw??? Jeetje.... dat moet pas met Kerstmis!!
Helaas heb ik alleen een plastic jas bij me, wel een trui en een vest en t shirt met lange mouwen..... daar zal ik het mee moeten doen.....het is ook nog ee pokke treinverbinding met Dusseldorf... 3 of 4x overstappen... dat lijkt al op een wereldreis...

  • 04 December 2010 - 17:25

    Regien:

    hoi Annelies

    Heb genoten van je reisverslagen, en de zeeeer mooie foto`s
    Nog heel even, en dan een goede terugreis naar ons koude landje.

    Groetjes, knuffel
    Regien

  • 04 December 2010 - 19:26

    Trudy :

    Hi annelies,
    Alvast een goede terugreis! Leuk je verhalen te lezen en de foto's erbij!
    xxx Trudy

  • 05 December 2010 - 14:46

    Monique Trip:

    Hey Liesje

    Je reis zit er weer bijna op. Zo te zien en te lezen heb je het naar je zin gehad. En hihihi die kakkerlakken toch ook.

    Goede en behouden terug vlucht.
    Groet
    Monique

  • 05 December 2010 - 16:47

    Lilian Witte:

    Zo bijna weer thuis. Hier valt inderdaad natte sneeuw. Dus weer even wennen wanneer je in ons landje komt. Ik vond het leuk je foto's te bekijken en je reisverslagen te volgen. Je weet ik heb niets met Aziatische landen. Maar ik moet bekennen het is er ook wel mooi en relaxed. Ik wens je een goede en veilige terug reis. we zien elkaar nog wel groetjes Lilian Witte van Lingen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Zuid Oost Azië

Recente Reisverslagen:

07 December 2010

Naar huis

03 December 2010

Bangkok en Ayutthaya

30 November 2010

Pakse in Laos en Ubon in Thailand

25 November 2010

Champasak- Pakse

22 November 2010

Savannakhet
Annelies

Vrijdag 22 oktober stap ik in het vliegtuig richting Bangkok. Mijn bedoeling was enkele plaatsen in Thailand aan te doen, langzaam richting noorden. Vervolgens in Noord Laos de grens over. Langzaam afzakken naar het zuiden, en daar, als er nog tijd is, nog even terug naar Cambodja, terug naar de Angkor Watt. Vandaar uit weer de grens over met Thailand, richting Bangkok en weer naar huis. Op 8 december zal ik weer terug zijn in Maastricht...hopelijk heelhuids...en gezond.... enne..in tegenstelling tot jullie....erg bruin... ;-)

Actief sinds 17 Okt. 2010
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 33940

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 11 December 2012

Dan toch de andere kant uit, richting Afrika...

22 Oktober 2010 - 07 December 2010

Zuid Oost Azië

Landen bezocht: